Klachtenregeling
En soms gebeurt er iets op school waarvan u zegt: “Dat hoort niet, dat mag niet gebeuren.” Als dat zo is, is het belangrijk dit bespreekbaar te maken. Als u een klacht heeft over de dagelijkse gang van zaken in de school kunt u terecht bij de leerkracht van uw kind en bij de leiding van de school.
De meeste klachten zullen in onderling overleg op een juiste wijze worden afgehandeld. Als de klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld, of als de aard van de klacht daar aanleiding toe geeft, kunt u een beroep doen op de klachtenregeling. Het bestuur van de Stichting Onderwijs Primair heeft voor de openbare basisscholen een klachtenregeling vastgesteld en is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie (LKC). De klachtenregeling geeft ouders en personeel individueel recht om te klagen over gedragingen en beslissingen – en het nalaten daarvan – van het bevoegd gezag of het personeel. Ook is het mogelijk om te klagen over gedragingen van andere ouders of leerlingen. De klachtenregeling ligt ter inzage op school en is gepubliceerd op de website van Stichting Onderwijs Primair. Er is ook een infographic beschikbaar waarop alle stappen staan uitgelegd. Deze infographic hangt in de hal van de school.
Indien men van de klachtenregeling gebruik wenst te maken, kan men daartoe contact opnemen met de interne vertrouwenspersoon, mevrouw Renée Sterrenburg. Zij gaat na of u geprobeerd heeft de klacht met de aangeklaagde of de directeur van de school op te lossen. Als dat niet gelukt is, kan zij u desgewenst verwijzen naar de externe vertrouwenspersoon. Voor de openbare basisscholen die vallen onder het bestuur van de stichting Onderwijs Primair is een externe vertrouwenspersoon benoemd. Deze zal nagaan of door bemiddeling een oplossing bereikt kan worden. De externe vertrouwenspersoon kan de betrokkene zo nodig verwijzen naar andere instanties. Hij kan de klager eventueel begeleiden bij de verdere procedure.
Contactgegevens van de externe vertrouwenspersoon:
Bureau Punt Uit!, Rijksstraatweg 165, 2024 DE Haarlem
Tel: 023-2010219, 24/7 bereikbaar via whatsapp, bellen tussen 9.00 uur en 21.00 uur
Mailen info@praatuit.nl of direct een afspraak voor het online spreekuur hier.
Voor klachten over seksuele intimidatie en seksueel misbruik, lichamelijk en geestelijk geweld, grove pesterijen; extremisme en radicalisering is er een landelijk meldpunt vertrouwensinspecteurs: 0900-1113111 (lokaal tarief).