Missie en visie

 

De KW-school hanteert het motto: ‘in veiligheid naar zelfstandigheid’. Vanuit een veilig pedagogisch klimaat dragen we bij aan de ontwikkeling van kinderen tot zelfstandige, positief kritische denkers. Met ons onderwijs dagen we alle leerlingen uit op hun eigen niveau, zodat we aansluiten bij hun natuurlijke behoefte om te leren en hun motivatie behouden blijft. Onze leerkrachten zijn deskundig, nemen verantwoordelijkheid voor hun professionele groei en handelen. Het onderwijsaanbod is actueel, uitdagend en gericht op het behalen van goede leerresultaten.

Onze visie

Veiligheid vormt de basis voor leren. Wanneer een kind zich veilig voelt, kan het zich optimaal ontwikkelen. Structuur en voorspelbaarheid spelen daarbij een belangrijke rol. We zorgen ervoor dat kinderen zelfvertrouwen opbouwen, zich gewaardeerd voelen en trots kunnen zijn op wat zij bereiken. Er is ruimte voor hun intrinsieke motivatie om te leren, zodat zij betrokken blijven en hun talenten verder kunnen ontplooien.

Visie op lesgeven

Lesgeven is de kern van ons werk. We stellen hoge, maar realistische doelen voor de school, de groepen en de individuele leerlingen. We zien onszelf als invloedrijke begeleiders van het leerproces en schakelen tussen een sturende, coachende en ondersteunende rol. Op een zorgzame, actieve en gedreven manier zijn wij nauw betrokken bij het proces van lesgeven en leren. We maken het leren zichtbaar door duidelijke, transparante en voldoende uitdagende doelen te stellen en samen met de leerlingen te evalueren in hoeverre deze zijn behaald. We richten ons op het aanbieden van nieuwe kennis en inzichten en controleren vervolgens hoe leerlingen deze zich eigen maken.

We werken met het leerstofjaarklassensysteem, waarin veel aandacht is voor het individuele kind. Een duidelijke klassenstructuur zorgt voor een positieve en taakgerichte werksfeer, waarin het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid van leerlingen kunnen groeien. In alle groepen gebruiken we een lesmodel met dezelfde opbouw. We bieden gedifferentieerde instructie en verwerking (basis – intensief – verrijkt), zodat we tegemoetkomen aan de verschillende onderwijsbehoeften. Daarnaast leren we leerlingen zowel zelfstandig te werken als samen te werken met klasgenoten.