Portfolio
We leren kinderen om te gaan met de verantwoordelijkheid voor zichzelf, de ander en de omgeving. We maken leerlingen medeverantwoordelijk voor hun eigen leerproces door heldere verwachtingen te schetsen en duidelijke afspraken te maken.
Sinds 2019 worden de ouders én de kinderen uitgenodigd bij de voortgangsgesprekken en heeft ieder kind een eigen digitaal portfolio, Bordfolio genaamd. Gedurende de gehele schoolperiode van het kind wordt doorlopend inzichtelijk gemaakt aan welke inhouden en vaardigheden het kind heeft gewerkt. Naast rapportverslagen en de toetsresultaten is ook ruimte om foto’s en video’s te uploaden.
Kinderen plaatsen, zo nodig en desgewenst in samenspraak met de leerkracht, hun werk in het portfolio en vullen dit aan met eigen commentaar of laten zien wat anderen ervan vinden. Het eigenaarschap van het portfolio berust bij het kind. Doordat het portfolio webbased is, kan alles ook thuis bekeken worden.
In de komende schooljaren werken we het gebruik van de portfolio’s nader uit.
Streefbeeld: Samen, actief en betrokken leren zal nog meer betekenis krijgen en meer in de dagelijkse werkwijzen terug te zien zijn. Leerlingen zijn eigenaar en worden meer verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Zij weten waar ze knap in zijn, wat ze willen leren/verbeteren en zijn in staat om eigen doelen te stellen. De leerkracht ondersteunt en begeleidt ze bij hun eigen leerproces.